
Warszawa
Wiadomości
Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie: Największy węzeł przesiadkowy w Polsce na finałowej prostej
Dworzec Warszawa Zachodnia przechodzi największą w swojej historii metamorfozę, która nie tylko odmienia jego funkcjonalność, ale także wpisuje się w nowoczesną wizję transportu miejskiego i krajowego. Inwestycja wchodzi w końcową fazę, z większością prac kolejowych już zakończonych, a pozostałe elementy infrastruktury zbliżają się do finalizacji.
Inwestycja o wartości około 2 miliardów złotych netto, współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ, ma na celu przekształcenie stacji w najnowocześniejszy węzeł komunikacyjny w Polsce. Projekt zakłada kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej, w tym przebudowę około 30 km torów, 130 rozjazdów oraz sieci trakcyjnej, co umożliwi bezpośrednie połączenia między Piasecznem, Legionowem a Lotniskiem Chopina.
Zasadnicze prace kolejowe, w tym modernizacja torów, rozjazdów i peronów, zostały zakończone. Od czerwca 2024 roku podróżni korzystają ze wszystkich dziewięciu peronów. Obecnie trwają prace wykończeniowe, takie jak montaż systemów informacji pasażerskiej oraz instalacje elektryczne i sanitarne.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nowe przejście podziemne, łączące perony z dzielnicami Wola i Ochota, jest w trakcie odbiorów technicznych. Planowane jest jego udostępnienie dla pasażerów na przełomie maja i czerwca 2025 roku, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Dworzec Warszawa Zachodnia na ostatniej prostej, fot. Robert Woźniak
Budowa nowej trasy tramwajowej o długości 1,6 km, w tym 500-metrowego tunelu, jest w toku. Prace rozpoczęły się w marcu 2025 roku i mają zakończyć się w połowie 2026 roku. Nowa linia połączy Wolę z Ochotą, ułatwiając dojazd do Dworca Zachodniego.
Wraz z postępem prac, przywrócono ruch na ulicy Tunelowej, umożliwiając autobusom, w tym linii 103, dojazd bezpośrednio pod nowy budynek dworca.
Transport Publiczny
Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia zmierza ku końcowi, z planowanym zakończeniem głównych prac w połowie 2025 roku. Nowoczesna infrastruktura kolejowa i tramwajowa znacząco poprawi komfort podróżnych i integrację różnych środków transportu w stolicy.
Dworzec Warszawa Zachodnia na ostatniej prostej, fot. Robert Woźniak
Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia DWAA Architekci. Nowy dworzec będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej mobilności, z windami, schodami ruchomymi oraz czytelnym systemem informacji pasażerskiej. Wszystkie perony zostaną zadaszone, a dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy przepustowość stacji.
W ramach inwestycji powstanie również nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km, z czego 500 metrów przebiegać będzie w tunelu. Planowane zakończenie budowy tej trasy to połowa 2026 roku. Nowa linia tramwajowa połączy Wolę z Ochotą, ułatwiając dojazd do Dworca Zachodniego i integrując różne środki transportu miejskiego.
Zmodernizowane przejście podziemne o szerokości 64 metrów połączy wszystkie perony oraz dzielnice Wola i Ochota. W tunelu znajdą się 24 lokale usługowe i gastronomiczne, kasy biletowe oraz poczekalnie. Tunel zostanie udostępniony pasażerom pod koniec 2024 roku, po przeprowadzeniu niezbędnych testów bezpieczeństwa.
Budowa nowego dworca wiązała się z pokonaniem trudnych warunków geotechnicznych, takich jak wysoki poziom wód gruntowych i grząski teren. Zastosowano zaawansowane technologie, w tym przesłony przeciwfiltracyjne w technologii ścian szczelinowych oraz iniekcji strumieniowej (jet grouting), aby zapewnić stabilność konstrukcji.
Inżynier Budownictwa
Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia to nie tylko modernizacja infrastruktury, ale także stworzenie nowoczesnego, funkcjonalnego i przyjaznego dla pasażerów węzła komunikacyjnego, który stanie się wizytówką stolicy i ważnym elementem krajowego systemu transportowego. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A.
Zdjęcia autorstwa Roberta Woźniaka
Przebudowa na miarę XXI wieku
Inwestycja o wartości około 2 miliardów złotych netto, współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ, ma na celu przekształcenie stacji w najnowocześniejszy węzeł komunikacyjny w Polsce. Projekt zakłada kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej, w tym przebudowę około 30 km torów, 130 rozjazdów oraz sieci trakcyjnej, co umożliwi bezpośrednie połączenia między Piasecznem, Legionowem a Lotniskiem Chopina.
Stan zaawansowania prac
Zasadnicze prace kolejowe, w tym modernizacja torów, rozjazdów i peronów, zostały zakończone. Od czerwca 2024 roku podróżni korzystają ze wszystkich dziewięciu peronów. Obecnie trwają prace wykończeniowe, takie jak montaż systemów informacji pasażerskiej oraz instalacje elektryczne i sanitarne.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nowe przejście podziemne, łączące perony z dzielnicami Wola i Ochota, jest w trakcie odbiorów technicznych. Planowane jest jego udostępnienie dla pasażerów na przełomie maja i czerwca 2025 roku, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Dworzec Warszawa Zachodnia na ostatniej prostej, fot. Robert Woźniak
Infrastruktura tramwajowa
Budowa nowej trasy tramwajowej o długości 1,6 km, w tym 500-metrowego tunelu, jest w toku. Prace rozpoczęły się w marcu 2025 roku i mają zakończyć się w połowie 2026 roku. Nowa linia połączy Wolę z Ochotą, ułatwiając dojazd do Dworca Zachodniego.
Komunikacja autobusowa
Wraz z postępem prac, przywrócono ruch na ulicy Tunelowej, umożliwiając autobusom, w tym linii 103, dojazd bezpośrednio pod nowy budynek dworca.
Transport Publiczny
Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia zmierza ku końcowi, z planowanym zakończeniem głównych prac w połowie 2025 roku. Nowoczesna infrastruktura kolejowa i tramwajowa znacząco poprawi komfort podróżnych i integrację różnych środków transportu w stolicy.
Dworzec Warszawa Zachodnia na ostatniej prostej, fot. Robert Woźniak
Nowoczesna architektura i funkcjonalność
Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia DWAA Architekci. Nowy dworzec będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej mobilności, z windami, schodami ruchomymi oraz czytelnym systemem informacji pasażerskiej. Wszystkie perony zostaną zadaszone, a dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy przepustowość stacji.
Integracja z komunikacją miejską
W ramach inwestycji powstanie również nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km, z czego 500 metrów przebiegać będzie w tunelu. Planowane zakończenie budowy tej trasy to połowa 2026 roku. Nowa linia tramwajowa połączy Wolę z Ochotą, ułatwiając dojazd do Dworca Zachodniego i integrując różne środki transportu miejskiego.
Nowe przejście podziemne i przestrzenie usługowe
Zmodernizowane przejście podziemne o szerokości 64 metrów połączy wszystkie perony oraz dzielnice Wola i Ochota. W tunelu znajdą się 24 lokale usługowe i gastronomiczne, kasy biletowe oraz poczekalnie. Tunel zostanie udostępniony pasażerom pod koniec 2024 roku, po przeprowadzeniu niezbędnych testów bezpieczeństwa.
Wyzwania inżynieryjne
Budowa nowego dworca wiązała się z pokonaniem trudnych warunków geotechnicznych, takich jak wysoki poziom wód gruntowych i grząski teren. Zastosowano zaawansowane technologie, w tym przesłony przeciwfiltracyjne w technologii ścian szczelinowych oraz iniekcji strumieniowej (jet grouting), aby zapewnić stabilność konstrukcji.
Inżynier Budownictwa
Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia to nie tylko modernizacja infrastruktury, ale także stworzenie nowoczesnego, funkcjonalnego i przyjaznego dla pasażerów węzła komunikacyjnego, który stanie się wizytówką stolicy i ważnym elementem krajowego systemu transportowego. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A.
Zdjęcia autorstwa Roberta Woźniaka
Inne wiadomości o Dworzec Warszawa Zachodnia
- Kończy się modernizacja największego w stolicy węzła komunikacyjnego o wartości 2 mld zł 2024-12-16 13:58:55
- Największy węzeł komunikacyjny w stolicy stanie się również centrum handlowym. Rusza komercjalizacja 2024-11-06 10:21:29
- Końcowy etap prac podziemnych na dworcu PKP Warszawa Zachodnia [WIDEO] 2024-04-25 06:41:09
- Warszawa będzie miała pierwszą podziemną trasę tramwajową. Koszt inwestycji to prawie 300 mln zł 2024-02-21 07:25:21
-
Komentarze
Brak wpisów.