Kolej Dużych Prędkości: Jest wykonawca blisko 5-kilometrowego tunelu pod Łodzią


2025.04.11
Autor: Piotr Maślak
Rozstrzygnięty został jeden z najwyższych dotychczas przetargów w historii spółki CPK. Chodzi o wydrążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi o długości około 4,6 km. Wartość inwestycji to blisko 1,8 mld zł.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi złożyło konsorcjum budowlane PORR. Inwestycja spółki Centralny Port Komunikacyjny to element kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę l Lotnisko CPK z Łodzią. Z kolei uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania, według harmonogramu ma nastąpić w 2035 roku.

Najprawdopodobniej jeszcze w tym roku rozpoczną się prace budowlane, dotyczące budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wykonawca inwestycji za realizację zadania otrzyma 1 mld 761 mln zł netto.
Kolej Dużych Prędkości w Łodzi, przebieg trasy wiz. CPK

Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi
powiedział: Maciej Lasek pełnomocnik rządu ds. CPK

CPK planuje podpisać umowę z wykonawcą inwestycji jeszcze w tym kwartale. Zwycięskie konsorcjum firmy PORR będzie miało od tego momentu 48 miesięcy na realizację zadania. Drążeniem łódzkiego tunelu o długości około 4,6 km i średnicy około 14 metrów zajmie się tarcza zmechanizowana TBM. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.