Zanim wybudują 130-metrowy wieżowiec, zejdą w dół na głębokość 22 metrów


2024.07.01
Autor: Bartosz Motorek
Budowa 130-metrowej wieży w centrum Warszawy schodzi konstrukcją do dołu, by już niedługo zacząć bezpiecznie piąć się w górę. Generalny wykonawca inwestycji podsumował wykonane dotychczas prace.

Postępuje budowa drugiej wieży firmy Karimpol przy Rondzie Daszyńskiego w centrum Warszawy. Firma Warbud S.A., która jest generalnym wykonawcą biurowca podsumowała wykonane dotychczas prace.

Zaawansowane technologie budowlane pozwoliły na wykonanie ścian szczelinowych o głębokości 33 metrów i 59 żelbetowych baret, sięgających nawet 38 metrów w głąb ziemi. Te imponujące elementy głębokiego fundamentowania wraz z 42 tymczasowymi słupami stalowymi są kluczowe dla podparcia stropów rozporowych i płyty fundamentowej całego obiektu. Grubość płyty dennej waha się od 1,9 metra do niemal 5 metrów, co świadczy o niezwykłej solidności i trwałości konstrukcji.
Realizacja części podziemnej wieżowca Skyliner II, fot. Warbud
Realizacja części podziemnej wieżowca Skyliner II, fot. Warbud

Obecnie w budowie jest pierwszy etap wykopu do poziomu -7,5 m. Prace te są niezwykle wymagające ze względu na konieczność przebicia się przez warstwy nasypów, glin i piasków. Kolejna faza dotyczy wykonania stropu rozporowego, umożlwiającego dalsze prace na głębokości -13 metrów, by docelowo sięgnąć 22 metrów głębokości.

Mimo że wieża Skylinera II jest niższa od poprzedniczki, jej realizacja jest znacznie bardziej skomplikowana. Okoliczna zabudowa i zastany układ komunikacyjny generują prawdziwe wyzwanie logistyczne. Dysponujemy tylko jednym dojazdem do budowy, a organizacja zaplecza budowy wymaga od nas nie lada ekwilibrystyki. Jedyne dźwigi, jakie mogą pracować w tych warunkach, to te o uchylnych ramionach, wyposażone w system antykolizyjny z sąsiednimi budynkami. Szczególne wyzwanie stanowić będzie szczytowa część budynku i podwójnej wysokości kondygnacje techniczne zwieńczone 15-metrowymi skośnymi ścianami attykowymi
powiedział: Piotr Pikuła, Dyrektor Kontraktu Skyliner II w Warbud SA
Realizacja części podziemnej wieżowca Skyliner II, fot. Warbud
Realizacja części podziemnej wieżowca Skyliner II, fot. Warbud

Budowa Skylinera II to projekt, który wymaga od nas nie tylko wiedzy technicznej, ale również wyjątkowej precyzji i planowania ze względu na funkcjonującą już pierwszą fazę projektu - Skyliner I - oraz otaczającą nas zabudowę. Jesteśmy jednak doskonale przygotowani, aby sprostać tym warunkom. Jesteśmy zadowoleni z obecnego tempa robót i jednocześnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa na budowie
powiedział: Szymon Zduńczyk, członek zarządu i dyrektor zarządzający w Karimpol Polska

Skyliner II będzie 130-metrowym wieżowcem, który na 28 kondygnacjach zaoferuje 24 000 metrów kwadratowych nowoczesnej przestrzeni do pracy. Najemcy biurowca będą mieli do dyspozycji m.in. 5-kondygnacyjny parking podziemny dla 217 samochodów i 100 rowerów. Inwestor ubiegał się będzie o certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding. Podobnie jak pierwsza wieża, nowy budynek będzie także zasilany z odnawialnych źródeł energii.
Projekt wieżowca Skyliner II w Warszawie, fot. materiały inwestora
Tak wyglądał będzie nowy wieżowiec w Warszawie, wiz. materiały inwestora

Projekt architektoniczny inwestycji to zasługa pracowni APA Wojciechowski Architekci. Wyłącznym agenetem odpowiedzialnym za komercjalizację biurowca jest firma CBRE. W roli menadżera projektu inwestora wspiera firma Hill International.

Budowa Skylinera II zakończy się pod koniec 2026 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.