W nadmorskim sercu Gdyni powstanie budynek wielofunkcyjny z centrum żeglarskim


2024.07.18
Autor: Piotr Maślak
Zaprezentowane zostały szczegóły najnowszej inwestycji Ghelamco i Polskiego Związku Żeglarskiego – Nova Marina Gdynia. Rusza wyczekiwana zabudowa w nadmorskim sercu miasta, w historycznej lokalizacji Mola Południowego i przy porcie jachtowym.

Na specjalnie zwołanej konferencji prasowej zaprezentowane zostały szczegóły i wizualizacje najnowszej inwestycji Ghelamco i Polskiego Związku ŻeglarskiegoNova Marina Gdynia. W grudniu ub. roku większościowym udziałowcem w spółce Nowa Marina Gdynia Sp. z o.o., która formalnie jest użytkownikiem wieczystym gruntów pomiędzy Skwerem Kościuszki, a Mariną Gdynia została belgijska firma Ghelamco. Deweloper kupił od PZŻ 80% udziałów w spółce.

Nowe centrum żeglarstwa w Polsce


Obszar, który znajduje się pomiędzy Skwerem Kościuszki, a basenem portowym od lat zajmują kluby sportowe – Stal, Gryf, YKP, a do niedawna także CWM ZHP. Planowana inwestycja powstanie bezpośrednio przy Basenie Żeglarskim im. Gen. Mariusza Zaruskiego.
Nova Marina Gdynia, wizualizacja, wiz. PiG Architekci

Nova Marina Gdynia będzie wielofunkcyjnym obiektem z centrum żeglarskim. Inwestycja stanie przy Molo Południowym, w otoczeniu wody i największych ikon miasta, w tym historycznego żaglowca „Dar Pomorza” i Uniwersytetu Morskiego. To tutaj powstanie nowa siedziba polskiego żeglarstwa. Projekt zakłada budowę 5-kondygnacyjnego obiektu o powierzchni użytkowej wynoszącej około 20 000 metrów kwadratowych. Mieścić się w nim będą m.in. siedziby gdyńskich klubów i PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy, w tym lokale z widokiem na port i marinę. Ponadto budynek wyposażony będzie m.in. w hangary do przechowywania jachtów, a także podziemny garaż.

Od samego początku chcieliśmy zaprojektować kompleks, który będzie wkomponowany w istniejący, bardzo charakterystyczny kontekst. Priorytetem było zapewnienie jak najlepiej funkcjonującej koncepcji dla klubów żeglarskich i powierzchni statutowej związanej z działalnością Polskiego Związku Żeglarskiego. Kompleks hangarów oraz przestrzeni klubowych w połączeniu z wymaganiami planu miejscowego, dotyczącymi zapewnienia przestrzeni manewrowej od strony Nabrzeża Beniowskiego, ukształtowały jego południową część. Układ ten został przecięty na wszystkich kondygnacjach dwoma osiami widokowymi, które utworzyły przestrzenie publiczne w formie pasaży. Ich celem było widokowe i funkcjonalne połączenie osi Mola Południowego z basenem żeglarskim. Cały ten proces był wypracowywany w ścisłej współpracy z Miejskim Konserwatorem Zabytków, klubami żeglarskimi, Polskim Związkiem Żeglarskim i firmą Ghelamco
powiedział: architekt Michał Lah, członek zarządu pracowni PIG Architekci

Pierwsze prace budowlane przy realizacji Nova Marina Gdynia ruszą na przełomie 2024 i 2025 roku. Całość ma być gotowa w ciągu 2,5 roku, czyli w 2027 roku. Inwestycja realizowana jest modelu joint venture przez Ghelamco Poland i Polski Związek Żeglarski. Za projekt architektoniczny inwestycji odpowiada pracownia PiG Architekci, która wyłoniona została w wyniku konkursu.

Obecnie inwestycja jest na etapie wyłonienia generalnego wykonawcy, po czym poznamy przybliżony koszt realizacji tego projektu.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.