Tak wyglądał będzie kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości. Powstanie m.in. 10-kilomentrowy tunel


2025.03.06
Autor: Bartosz Motorek
Poznaliśmy wizualizacje kluczowych elementów infrastruktury w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości. Najszybciej powstanie linia kolejkowa pomiędzy Warszawą a Łodzią, którą będzie można pokonać w ciągu około 40 minut.

Zaprezentowane wizualizacje pokazują kluczowe elementy planowanej infrastruktury Kolei Dużych Prędkości, w tym wiadukty, budynki obsługi tunelu, bazy utrzymania oraz przebiegu linii kolejowych w terenie. Nowoczesna inwestycja będzie zintegrowana z krajobrazem, wykonana z materiałów i technologii przyjaznej środowisku, gdzie główny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo użytkowników.

Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź są już bardzo zawansowane. Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana zostanie ukończona w 2032 roku wraz z otwarciem nowego lotniska krajowego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Kluczowe obiekty na trasie Warszawa - Łódź w ramach Kolei Dużych Prędkości, wiz. CPK

Budynek obsługi tunelu posiadał będzie elewację wykonaną z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości z pionowymi pasami roślinności pnącej. Z kolei baza utrzymania będzie sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. Obiekt składa się z hali i układu torowego. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy. Budynki, takie jak hala postojowa posiadać będzie prostą formę architektoniczną.
Kluczowe obiekty na trasie Warszawa - Łódź w ramach Kolei Dużych Prędkości, wiz. CPK

W ramach realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości powstaną również tunele kolejowe, z których najdłuższy (tunel nad Odolanami) będzie miał około 10 km. Jest to obiekt dwunawowy o firmie architektonicznej i rozwiązaniach funkcjonalnych, które podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.
Kluczowe obiekty na trasie Warszawa - Łódź w ramach Kolei Dużych Prędkości, wiz. CPK

Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź podzielone zostało na kilka zadań - każde ma inne biuro projektowe i konsorcjum. Pokonanie nowej trasy najszybszym pociągiem zajmie około 40 minut, czyli blisko 2 razy szybciej niż obecnie. Wydane zostały już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Budowa ma rozpocząć się w drugiej połowie 2026 roku.

Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały projekt to 480 kilometrów linii kolejowych, który będzie gotowy w 2035 roku.

Komentarze


  • Piotr23
    Gość
    2025-03-09 12:30:54
    Zastanawiam się, kto pisze te teksty. Ktoś po czterech klasach szkoły podstawowej? Polszczyzna na takim właśnie poziomie.

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.