Tak wyglądał będzie kluczowy odcinek Kolei Dużych Prędkości. Powstanie m.in. 10-kilomentrowy tunel
Poznaliśmy wizualizacje kluczowych elementów infrastruktury w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości. Najszybciej powstanie linia kolejkowa pomiędzy Warszawą a Łodzią, którą będzie można pokonać w ciągu około 40 minut.
Zaprezentowane wizualizacje pokazują kluczowe elementy planowanej infrastruktury Kolei Dużych Prędkości, w tym wiadukty, budynki obsługi tunelu, bazy utrzymania oraz przebiegu linii kolejowych w terenie. Nowoczesna inwestycja będzie zintegrowana z krajobrazem, wykonana z materiałów i technologii przyjaznej środowisku, gdzie główny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo użytkowników.
Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź są już bardzo zawansowane. Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana zostanie ukończona w 2032 roku wraz z otwarciem nowego lotniska krajowego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Budynek obsługi tunelu posiadał będzie elewację wykonaną z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości z pionowymi pasami roślinności pnącej. Z kolei baza utrzymania będzie sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. Obiekt składa się z hali i układu torowego. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy. Budynki, takie jak hala postojowa posiadać będzie prostą formę architektoniczną.
W ramach realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości powstaną również tunele kolejowe, z których najdłuższy (tunel nad Odolanami) będzie miał około 10 km. Jest to obiekt dwunawowy o firmie architektonicznej i rozwiązaniach funkcjonalnych, które podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.
Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź podzielone zostało na kilka zadań - każde ma inne biuro projektowe i konsorcjum. Pokonanie nowej trasy najszybszym pociągiem zajmie około 40 minut, czyli blisko 2 razy szybciej niż obecnie. Wydane zostały już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Budowa ma rozpocząć się w drugiej połowie 2026 roku.
Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały projekt to 480 kilometrów linii kolejowych, który będzie gotowy w 2035 roku.
Zaprezentowane wizualizacje pokazują kluczowe elementy planowanej infrastruktury Kolei Dużych Prędkości, w tym wiadukty, budynki obsługi tunelu, bazy utrzymania oraz przebiegu linii kolejowych w terenie. Nowoczesna inwestycja będzie zintegrowana z krajobrazem, wykonana z materiałów i technologii przyjaznej środowisku, gdzie główny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo użytkowników.
Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź są już bardzo zawansowane. Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana zostanie ukończona w 2032 roku wraz z otwarciem nowego lotniska krajowego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Budynek obsługi tunelu posiadał będzie elewację wykonaną z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości z pionowymi pasami roślinności pnącej. Z kolei baza utrzymania będzie sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. Obiekt składa się z hali i układu torowego. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy. Budynki, takie jak hala postojowa posiadać będzie prostą formę architektoniczną.
W ramach realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości powstaną również tunele kolejowe, z których najdłuższy (tunel nad Odolanami) będzie miał około 10 km. Jest to obiekt dwunawowy o firmie architektonicznej i rozwiązaniach funkcjonalnych, które podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.
Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź podzielone zostało na kilka zadań - każde ma inne biuro projektowe i konsorcjum. Pokonanie nowej trasy najszybszym pociągiem zajmie około 40 minut, czyli blisko 2 razy szybciej niż obecnie. Wydane zostały już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Budowa ma rozpocząć się w drugiej połowie 2026 roku.
Fragment linii kolejowej Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały projekt to 480 kilometrów linii kolejowych, który będzie gotowy w 2035 roku.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- Linia kolejowa Sieradz-Kalisz-Poznań coraz bliżej. Pociągi pojadą z prędkością 350 km/h 2025-04-17 07:21:30
- Gigantyczne przetargi CPK w tym roku. Łącznie to około 30 mld zł. 2025-04-15 06:50:13
- Kolej Dużych Prędkości: Jest wykonawca blisko 5-kilometrowego tunelu pod Łodzią 2025-04-11 11:35:11
- Dodatkowe blisko 2 mld zł na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego 2025-03-17 12:35:56
-
Piotr23
Gość